Innowacje pedagogiczne
INNOWACJE PEDAGOGICZNE NAUCZYCIELI NASZEJ SZKOŁY
- INFORMATYKA "PROGRAMUJĘ, BO TO CZUJĘ"- autor p. Anna Janik
Innowacja skierowana jest do uczniów klas V, z uwzględnieniem podziału na grupy, w których uczy nauczyciel wprowadzający innowację.
CEL GŁÓWNY
Poznawanie szerokiego wachlarza dostępnych środowisk programistycznych adekwatnych do wieku.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Umożliwienie uczniom nauki programowania polegającej na rozszerzeniu treści wynikających z podstawy programowej nauczania ogólnego.
- Rozbudzanie potrzeb poznawczych i zainteresowań informatycznych uczniów w tym zainteresowań programistycznych.
- Rozwijanie umiejętności myślenia algorytmicznego i problemowego.
- Przygotowanie do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie informacyjnym.
- Budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej.
- Praktyczne wykorzystanie wiedzy, kształtowanie wyobraźni przestrzennej.
- Rozbudzanie zainteresowań informatyką.
- Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni i wnioskowania.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za pracę własną i grupy.
- Wdrażanie do wspólnego podejmowania działań i planowania pracy.
- Kształcenie i doskonalenie umiejętności pracy w zespole.
- Umożliwianie poznawania swoich mocnych i słabych stron.
ZASADY REALIZACJI INNOWACJI
Przeprowadzając innowację będą brane pod uwagę:
- użyteczność innowacji – zaspokojenie potrzeb uczestników;
- trafność – wyjście naprzeciw oczekiwaniom uczniów biorących udział w innowacji;
- efektywność oraz skuteczność – jakie efekty przyniosły działania w ramach innowacji oraz czy zostały zrealizowane jej cele;
- interaktywność – poziom komunikacji pomiędzy prowadzącym zajęcia nauczycielem a uczniami biorącymi udział w innowacji oraz jej jakość i częstotliwość;
- dynamiczność – ciągła obserwacja realizacji zadań oraz dokonywanie na bieżąco niezbędnych modyfikacji;
- jawność – efekty pracy uczniów biorących udział w innowacji udostępniane w różnych materiałach oraz na stronie WWW;
- trwałość – efekty innowacji będą trwale widoczne po zakończeniu innowacji.
Grupa uczniów będzie mogła rozwijać swoje zdolności i umiejętności podczas 1 godziny w każdym miesiącu na zajęciach lekcyjnych, na których realizujemy cykl zajęć z programowania i kodowania.
W ramach zajęć innowacyjnych uczniowie będą korzystali z zasobów Internetu „Lekcje w sieci”, które umożliwią poprzez zabawę rozwiązanie algorytmu z zachowaniem odpowiedniego stopnia trudności. Algorytmy dotyczą różnych dziedzin życia i dostosowane są do zainteresowań dzieci.
Uczniowie wykonają szereg działań on-line w ramach Tygodnia Kodowania, żeby zdobyć Europejski Certyfikat z Kodowania” Code Week”. Działania naszych uczniów odbędą się pod hasłem tej innowacji „Programuję, bo to czuję”.
Wykorzystamy również w pracy własnej zestawy edukacyjne z interaktywnym kursem programowania Scottie Go! Przy wykorzystaniu tabletów uczniowie będą mogli pomóc bohaterowi Scottiemu pokonać kolejny etap, który pomoże mu wrócić do domu. W każdym etapie dzieci układają papierowe klocki uczące logicznego myślenia, a poprawność naszego działania sprawdzi oprogramowanie zainstalowane na tabletach.
Duże znaczenie mają zajęcia z programowania w Scratchu. Uczniowie będą pracowali w najnowszej wersji on- line, która wzbogacona jest o nowe narzędzia programistyczne.
Następnym językiem programowania jest Baltie. Główny bohater- czarodziej przeprowadzi uczniów przez kolejne ciekawe zagadnienia, wymagające jednak wyobraźni przestrzennej i logicznego myślenia.
Ostatnim w tym cyklu językiem programowania będzie PixBlocks. Jest to język blokowy, bardzo przyjazny dla dzieci. Uczniowie układają różnorodne skrypty opierając się w dużej mierze na algorytmach, w których uwzględniony jest stopień trudności. Szereg ćwiczeń wprowadza w szerszy obszar zagadnień z programowania.
- JĘZYK ANGIELSKI "LEARNING ENGLISH - A KEY TO YOUR SUCCESS"- autor p. Anna Gaj
Innowacja ma na celu podniesienie efektywności nauczania oraz wyników na egzaminie z języka angielskiego.
Innowacja została opracowana do programu Brainy oraz Repetytorium z myślą o uczniach, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania językowe oraz podnosić swój poziom języka angielskiego we wszystkich umiejętnościach.
Innowacja będzie realizowana przez grupę pierwszą klasy 6c oraz 6d w kolejnych 3 latach cyklu kształcenia.
Nowatorstwo innowacji polega na wprowadzeniu do obowiązującego programu dodatkowych zaawansowanych treści leksykalno-gramatycznych oraz treści z kultury.
Celem wprowadzenia innowacji jest podniesienie poziomu kształcenia w zakresie języka angielskiego, zdobycie przez uczniów większej pewności siebie w posługiwaniu się językiem obcym.
- MATEMATYKA "ZAWODOWA MATEMATYKA" autor p. Mirosława Maj
Innowacja „Zawodowa matematyka” jest moją odpowiedzią na standardowe pytanie uczniów, które tak często pada podczas zajęć matematyki „Gdzie w przyszłości będę mógł skorzystać z matematyki? ”, przybliżenie możliwości zapoznania się z zawodami, które być może wybiorą w życiu dorosłym, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej.
Na podstawie obserwacji podczas dotychczasowej pracy w szkole zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje praktycznego spojrzenia na matematykę oraz konkretnych przykładów wykorzystania jej elementów w życiu codziennym. Uczniowie podczas zajęć poznają definicje i twierdzenia matematyczne, które wykorzystują wyłącznie przy rozwiązywaniu zadań często niemającym związku z tym, z czym spotykają się poza murami szkoły, co prowadzi do niechęci ze strony młodzieży do nauki matematyki.
Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba pokazania dzieciom praktycznej strony tej dziedziny wiedzy. Podczas rozmów z uczniami zauważyłam również, że szukają oni pomysłu na to, czym mogliby zajmować się w przyszłości. Często nie widzą związku między swoimi zainteresowaniami i pasją, a zawodami, które znają. Okazuje się, że młodzież nie zdaje sobie sprawy jak duży jest wachlarz możliwości. Postanowiłam zatem połączyć zagadnienie praktycznej strony matematyki z różnymi zawodami i tym samym pomóc uczniom odnaleźć samemu odpowiedzi na wiele nurtujących ich pytań związanych zarówno z matematyką jak i tych dotyczących ich zainteresowań i przyszłości.
Niniejsza innowacja ma na celu pokazanie występowania matematyki w każdej dziedzinie życia oraz szerzenie praktycznej wiedzy matematycznej z wykorzystaniem m. in. nowych metod pracy podczas zajęć lekcyjnych i spotkań z ludźmi z różnych dziedzin zawodowych. Ma ona zachęcić i motywować uczniów do praktycznego spojrzenia na przedmiot matematyki, a tym samym zwiększenie zainteresowania tym przedmiotem i poszerzanie wiedzy matematycznej.
- „OD ZMYSŁU DO UMYSŁY CZYLI WCZESNA DIAGNOZA KROKIEM DO SZKOLNYCH SUKCESÓW”
autorzy: p. Beata Nadarzyńska, p. Agnieszka Szubska
W procesie uczenia się znaczącą rolę odgrywają zmysły. Mózg człowieka odbiera każdego dnia setki bodźców i lepiej bądź gorzej poddaje je analizie i interpretacji. Niestety, obserwuje się u dzieci, że coraz częściej proces ten przebiega niewłaściwie. Problem może pojawić się zarówno w odbiorze, jak i interpretacji danej informacji, ale także w odnoszeniu jej do posiadanych już doświadczeń. Nawet drobne zaburzenia w pracy zmysłów mogą utrudniać dziecku opanowanie umiejętności szkolnych.
Dysfunkcje integracji sensorycznej dotyczą nieprawidłowości w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych w obrębie następujących systemów: czuciowego (dotykowego i proprioceptywnego), przedsionkowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego i smakowego. Objawy dysfunkcji integracji sensorycznej najczęściej manifestują się: wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce, niewłaściwym poziomem uwagi, obniżonym poziomem koordynacji ruchowej, opóźnionym rozwojem mowy, nieprawidłowym poziomem aktywności ruchowej, trudnościami w zachowaniu, trudnościami w nauce.
Dlatego niezwykle ważne jest obserwowanie dzieci i interwencja w sytuacji, kiedy jakieś zachowania wzbudzają niepokój. Szybka diagnoza i skierowanie dziecka z trudnościami do odpowiednich specjalistów i instytucji zapewni im szybką wszechstronną pomoc i możliwość osiągniecie sukcesów w szkole.
Celem innowacji jest wczesna interwencja diagnostyczna, wsparcie rodziców w dalszym postępowania diagnostycznym, szybkie i trafne uzyskiwania wsparcia od specjalistów w odniesieniu do uczniów ze specyficznymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, efektywnie objęcia dzieci pomocą psychologiczno- pedagogiczną w szkole oraz zapobieganie niepowodzeniom szkolnym u uczniów.
- "ENGLISH IS FUN" - p. Julita Szadkowska
Czas realizacji: wrzesień 2023 – czerwiec 2026
Innowacja przeznaczona jest dla uczniów klasy 1 d, ma na celu nauczanie języka angielskiego w toku zajęć edukacji wczesnoszkolnej, wprowadzając dwujęzyczne nauczanie wybranych treści programowych.
Zadaniem innowacji jest łączenie języka angielskiego z treściami kształcenia edukacji wczesnoszkolnej (rodzina, koledzy, szkoła, tradycje i zwyczaje, kolory, zabawki, rośliny, zwierzęta, zwroty grzecznościowe, kalendarz, pogoda).
Nowa podstawa programowa z języka angielskiego dla klas młodszych zakłada integrowanie treści edukacji wczesnoszkolnej z językiem angielskim, prowadzenie lekcji edukacji kulturowej.
Innowacja będzie polegać na rozszerzeniu tego założenia. Język angielski będzie obecny na moich lekcjach każdego dnia, a nie tylko na lekcjach języka angielskiego dwa razy w tygodniu. Decyzje związane z rozszerzaniem słownictwa, treści z języka angielskiego będą podejmowane na bieżąco, w zależności od stopnia opanowania materiału przez uczniów. Zamierzam w klasie wykorzystywać język angielski do wydawania prostych poleceń, przy czynnościach porządkowych, próśb typu: wstań, usiądź na krześle, usiądź na dywanie, otwórz książkę, wskaż, podnieś rękę, powtórz, umyj ręce, zróbcie koło itp. Moi uczniowie będą mieli okazję do codziennej zabawy z językiem angielskim poprzez ruch, śpiew, recytację wierszy, gry stolikowe, ćwiczenia interaktywne. Wspólnie z uczniami stworzymy kącik językowy, będziemy organizować tematyczne wystawy prac uczniów w klasie, z okazji świąt, uroczystości, dotyczące zmian pogodowych. Uczniowie będą mieli okazję zaprezentować swoje nowe umiejętności językowe podczas szkolnych występów takich jak: ślubowanie klas pierwszych, jasełka, dzień rodziny, zakończenie roku szkolnego.
CELE INNOWACJI
Ogólne:
- osłuchanie się z językiem angielskim, rozbudzanie zainteresowania językiem obcym i odmienną kulturą
- kształtowanie motywacji do nauki języka angielskiego poprzez zintegrowaną i zabawową formę zajęć
- wyrównywanie szans dla uczniów posiadających mniejsze zdolności językowe lub pamięć
- stworzenie lepszego startu do nauki języka angielskiego w klasie 4
Szczegółowe:
Uczeń:
- powtarza wyrazy i proste zdania, zna słownictwo w zakresie następujących tematów:
- ja i moi bliscy
- moje miejsce zamieszkania
- popularne zawody
- mój dzień, moje zabawy
- jedzenie, sklep,
- mój czas wolny, wakacje
- święta i tradycje
- moje samopoczucie
- przyroda wokół mnie
- świat baśni i wyobraźni
- recytuje wiersze, śpiewa piosenki w języku angielskim,
- rozumie proste wypowiedzi ustne, reaguje za polecenia, rozumie sens prostych historyjek, wspomaganych obrazem
- przepisuje proste wyrazy i zdania,
- pisze proste wyrazy i zwroty,
- czyta proste teksty,
- przedstawia siebie w języku angielskim, mówi o swoich emocjach, wyraża swoje upodobania,
- współpracuje z rówieśnikami.
METODY I SPOSOBY PRACY:
Najważniejsze metody w czasie trwania innowacji:
- metoda reagowania całym ciałem (Total Physical Responses)
- metoda bezpośrednia (metoda konwersacyjna)
- metoda audiolingwalna (dryl językowy)
- gry i piosenki
- zajęcia plastyczne
- opowiadanie historyjek
Po zakończeniu każdego roku szkolnego będzie przeprowadzona ewaluacja, opierająca się na obserwacji postępów uczniów, analizie prac eksponowanych w klasie oraz występów artystycznych i bieżącej aktywności. Uczniowie będą tworzyć albumy, karty świąteczne, projekty tematyczne, wykonywać karty pracy, testy. Osiągniecia uczniów będą przedstawiana rodzicom podczas klasowych spotkań oraz w formie sprawozdania dyrektorowi szkoły.