Sprawnościowy ODO
PROGRAM SPRAWNOŚCIOWY ODO
Podnoszenie wiedzy dotyczącej ochrony danych i prawa do prywatności wśród uczniów i nauczycieli to priorytet na miarę dzisiejszych czasów. Zwiększenie świadomości w tym zakresie w środowisku oświatowym daje korzyści zarówno edukatorom, jak również podopiecznym.
Uczenie się jest procesem, który rozszerza i kształtuje sposób widzenia otaczającej rzeczywistości młodego człowieka. Nauczyciel ma wpływ na ten proces i może go modelować.
Ukierunkowana wiedza, ukształtowane nawyki w obszarze prywatności i ochrony danych umożliwia dzieciom i młodzieży odpowiedzialne i bezpieczne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Stosowanie się do obowiązującego w tym zakresie prawa europejskiego budzi pozytywne postawy i pozwala kształtować świadomych młodych ludzi.
Lepsze poznanie i zrozumienie przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych RODO ma za zadanie zadbać o bezpieczeństwo dzieci, ale również zbudować wzajemnie zaufanie rodziców i szkoły.
W trosce o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży powstał OGÓLNOPOLSKI PROGRAM SPRAWNOŚCIOWY ODO.
Skierowany jest do dwóch grup odbiorców:
- nauczycieli – koordynatorów,
- uczniów – liderów szkolnej grupy KODO (Koła Ochrony Danych Osobowych)
Program został prezentowany przez dwa lata na Ogólnopolskiej Konferencji w Warszawie UODO w ramach realizacji w szkołach dobrych praktyk. Przez okres 2 lat w Ogólnopolskim Programie Sprawnościowym w I, II edycji wzięło udział 87 szkół z Polski. Były to: szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, inne ośrodki edukacyjne.
Za swoje działania edukacyjne w ramach działań autorskich, w tym Ogólnopolska gra edukacyjna Twoje dane - Twoja sprawa i Ogólnopolski Program Sprawnościowy Ochrony Danych Osobowych, pani Anna Janik otrzymała Medal Michała Serzyckiego na Ogólnopolskiej Konferencji w Warszawie podsumowującej osiągnięcia w ramach działań nt. ochrony danych.
Głównym i nadrzędnym celem programu jest utworzenie w jednostce edukacyjnej małej struktury ODO, składających się z nauczyciela koordynatora programu i uczniów zainteresowanych tematyką ochrony danych.
Wśród szczegółowych celów na uwagę zasługują:
- Poszerzanie wiedzy na temat ochrony danych i prawa do prywatności;
- Wykorzystanie znajomości tematyki do kształtowania świadomych postaw;
- Wykorzystanie w pracy własnej podstawowych przepisów prawa europejskiego RODO;
- Zintegrowanie grupy uczniów;
- Motywowanie do działania poprzez zdrową rywalizację;
- Poznanie mocnych i słabych stron uczestnika programu;
- Doskonalenie technik radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
- Rozwijanie zainteresowań własnych;
- Poszerzanie słownictwa tematycznego;
- Doskonalenie technik informacyjnych;
- Wykorzystywanie zdobytej wiedzy w pracy własnej;
- Kształcenie umiejętności interpersonalnych;
- Poszerzenie wiedzy uczniów na temat praw człowieka;
- Kształtowanie wśród uczniów świadomej i odpowiedzialnej postawy obywatelskiej.
- Przestrzeganie odpowiednich reguł i zasad.
Program realizowany jest przez cały rok szkolny. Nauczyciel - Koordynator w swojej placówce edukacyjnej tworzy grupę uczniów KODO (Koło Ochrony Danych Osobowych). Przedstawia uczniom cele i założenia programu. Ta grupa spotyka się cyklicznie w ramach zajęć pozalekcyjnych. Koordynator prezentuje siedem sprawności, które będą zdobywali i kartę prawności, w której będą wpisywali punkty za poszczególne działania.
A jakie sprawności kandydaci mogą zdobyć?
- STRAŻNIK PRAWA – uczniowie, którzy respektują przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych i uświadamiają innych o konieczności ich stosowania.
- WYDAWCA - PUBLIKATOR – uczniowie, którzy przygotowują różne materiały tekstowo-graficzno-multimedialne na temat ochrony danych, opiekują się tablicami informacyjnymi, szkolną stroną WWW.
- FOTOREPORTER - ZDOBYWCA – uczniowie wykonujący dokumentację fotograficzną, prowadzący wywiady, ankiety czy inne podobne działania.
- KRONIKARZ - WYDAWCA – uczniowie biorący udział w powstaniu kroniki – albumu działań grupy.
- RZECZNIK – ZNAWCA – uczniowie, którzy są medialni i potrafią zaprezentować działania grupy według potrzeb.
- ORGANIZATOR ZWIADOWCA – uczniowie uczestniczący w sferze organizacyjnej imprez szkolnych i pozaszkolnych związanych z ochroną danych osobowych i prawa do prywatności.
- SPECJALISTA – ZNAWCA – uczniowie kreatywni, którzy potrafią zaproponować rozwiązanie problemu.
Grupa projektuje logotyp stanowiący własnoręcznie wykonany element graficzny z nazwą szkoły, który przez cały rok szkolny będzie jej wizytówką.
Uczniowie wraz z koordynatorem tworzą harmonogram całorocznych działań. Każde działanie podlega ocenie grupy – samoocenie. To grupa przydziela sobie wzajemnie punkty za poszczególne realizacje. Z każdego działania wybiera lidera, czyli taką osobę, która w tym zadaniu wyróżniła się. Ona zdobywa najwięcej punktów. W poszczególnych inicjatywach każdy może zostać liderem. Punkty systematycznie wpisywane są do karty sprawności.
Na szkolnej stronie WWW koordynator zamieszcza informacje z przebiegu programu.
Poprzez stosowanie odpowiednich metod pracy i środków Program Sprawnościowy ODO ma wpływ nie tylko na wiedzę, ale przede wszystkim na umiejętności, które znajdą zastosowanie w życiu codziennym. Żeby osiągnąć oczekiwany wynik należy stworzyć takie sytuacje, w których uczeń będzie odbiorcą, obserwatorem, współuczestnikiem, współtwórcą i twórcą podejmowanych działań, nauczyciel zaś inspiratorem, koordynatorem umożliwiającym prezentację efektów działań uczniów.
Dzięki takim działaniom uczeń będzie swobodnie porozumiewał się z rówieśnikami, osobami dorosłymi i prowadził dialog na tematy związane z ochroną danych i prawem do prywatności.
Będzie rozumiał, że funkcjonowanie w każdej grupie społecznej opiera się na wzajemnej współpracy.
Właściwie zinterpretuje i przeanalizuje teksty będące zakresem pracy grupowej i indywidualnej.
Doceni wkład pracy innych do uzyskania efektu końcowego.
Będzie umiejętnie korzystał z zasobów Internetu i wybranych tematycznych stron.
Podejmowane działania pozwolą mu zastosować się do ogólnie przyjętych zasad bezpieczeństwa związanych z ochroną danych i prawem do prywatności.
Poczuje się odpowiedzialny za swoje czyny i poczynania grupy.
Będzie świadomy niebezpieczeństw wynikających z nieświadomego, lekkomyślnego działania.
Opierając się na zdobytej wiedzy i doświadczeniu przekaże innym swoje argumenty.
Autor programu Anna Janik