Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Fizyka w doświadczeniach na lekcji i zajęciach pozalekcyyjnych

Na zajęciach fizyki ósmoklasiści rozpoczęli swoją przygodę z elektrostatyką – dziedziną, która zajmuje się zjawiskami związanymi z ładunkiem elektrycznym. Aby lepiej zrozumieć teorię, uczniowie przeprowadzili serię ciekawych doświadczeń. Były to:

Elektryzowanie włosów balonem
Na początek sprawdzali, jak potarcie balonu o włosy powoduje ich uniesienie. Uczniowie przekonali się, że poprzez tarcie ciała można naelektryzować i wytworzyć ładunki elektryczne.
Różne materiały, różne efekty
Kolejnym etapem było porównanie efektów elektryzowania pałeczek wykonanych ze szkła, plastiku, metalu i ebonitu. Dzięki temu uczniowie odkryli, że niektóre materiały łatwiej się elektryzują, a inne niemal wcale.
Badanie za pomocą elektroskopu
Za pomocą prostego elektroskopu uczniowie sprawdzali, które ciała są naelektryzowane oraz jak długo utrzymują one ładunek.
Przyciąganie konfetti
Na koniec uczniowie wykorzystali naelektryzowane balony i pałeczki, by przyciągać konfetti, obserwując w praktyce działanie sił elektrostatycznych. Ta lekcja pokazała, że elektrostatyka to nie tylko teoria, ale też świetna zabawa i doskonały sposób, by zrozumieć, jak działa elektryczność wokół nas!

Na lekcjach fizyki uczniowie klas siódmych wcielili się w rolę młodych badaczy i przeprowadzili ciekawe doświadczenia, które pozwoliły im lepiej zrozumieć zasady pomiarów oraz działania sił w praktyce.

Pomiar długości krzywej zamkniętej
Pierwsze doświadczenie polegało na zbadaniu długości obwodu figury o kształcie przypominającym księżyc. Uczniowie, wykorzystując sznurek i miarki, krok po kroku dopasowywali nić do kształtu krzywej, a następnie mierzyli jej długość. Dzięki temu poznali praktyczny sposób pomiaru nieregularnych obwodów oraz mogli samodzielnie sprawdzić, jak dokładne mogą być ich wyniki.
Badanie rozkładu sił
Drugie doświadczenie dotyczyło równowagi sił. Uczniowie za pomocą prostego układu złożonego z wałka, haczyków, sznurka i siłomierzy mogli zbadać, jak siły rozkładają się w układzie równowagi. Obserwowali, w jaki sposób zmiana położenia lub wartości jednej z sił wpływa na pozostałe elementy układu.
Dzięki tym eksperymentom siódmoklasiści przekonali się, że fizyka to nie tylko wzory i obliczenia, ale przede wszystkim obserwacja, doświadczenie i zrozumienie zasad rządzących światem wokół nas.

Na zajęciach naszego koła fizycznego uczniowie zamienili się w prawdziwych badaczy i eksperymentatorów! Wspólnie odkrywaliśmy tajemnice codziennych zjawisk, wykonując serię fascynujących doświadczeń:

∗ Kolumna gęstości – sprawdzaliśmy, jak różne ciecze „układają się” według swojej gęstości.
∗ Lampa lawa – stworzyliśmy własne, kolorowe lampy inspirowane fizyką i chemią.
∗ Tęczowe skittles – obserwowaliśmy, jak barwniki z cukierków rozpuszczają się w wodzie i mleku, tworząc niezwykłe wzory.
∗ Nurek Kartezjusza – bawiliśmy się ciśnieniem i zasadami wyporu.

Było kolorowo, ciekawie i… naukowo!
Zobaczcie, jak świetnie bawiliśmy się podczas eksperymentów – poniżej kilka zdjęć z naszego laboratorium.